Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego ogłasza nabór w ramach działania
8.5 Usługi społeczne
Wyniki
EFS+
FELU.08.05-IZ.00-002/24

8.5 Usługi społeczne nr FELU.08.05-IZ.00-002/24

31.05.2024

Zestawienie złożonych wniosków

W odpowiedzi na nabór nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 w okresie od 04.04.2024 r. do 29.05.2024 r. wpłynęło 40 wniosków o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został wycofany przez wnioskodawcę.

11.09.2024

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu nr 1 a-d, 2) Priorytet VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 11 września 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr XXXVIII/724/2024 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu nr 1 a-d, 2) Priorytet VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.

05.11.2024

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Działanie 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytet VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24, Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej.

18.11.2024

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Działanie 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytet VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24, Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej.

22.11.2024

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Działanie 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytet VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24, Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej.

28.11.2024

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Działanie 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytet VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24, Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej.

03.12.2024

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Działanie 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytet VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24, Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej.

17.10.2024

Lista projektów wybranych do finansowania

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1a-d, 2), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 16 października 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr L/937/2024 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00- 002/24, Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1a-d, 2), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.

14.01.2025

Lista projektów wybranych do finansowania

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 14 stycznia 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr LXXVIII/1488/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24, Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a-d, 2) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. W związku z powyższym IZ FEL aktualizuje Informację na temat projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24. Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów nr 2.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Przedsiębiorstwa
  • Służby publiczne

Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:

a. jednostka samorządu terytorialnego lub jednostka organizacyjna działająca w imieniu tej jednostki;
albo

b. związek lub porozumienie lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego;
albo

c.podmiot świadczący usługi społeczne;
albo

d. podmiot wymieniony w art. 3 ust 2 i 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Dz.U z 2023 r. poz. 571) statutowo działający w obszarze pomocy i integracji społecznej;
albo

e. instytucja pomocy i integracji społecznej;
albo

f. podmiot ekonomii społecznej.

NA CO

  • Działania w celu zwiększenia równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości trwałych i przystępnych cenowo usług

W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 8.5 Usługi społeczne:

Typ 1. Projekty w zakresie:
a. rozwoju usług opiekuńczych świadczonych w społeczności lokalnej, w formach dziennych i całodobowych;
b. wsparcia tworzenia warunków i usług w zakresie opieki osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w miejscu zamieszkania;
c. wsparcia opiekunów faktycznych (nieformalnych) osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym opieka wytchnieniowa, poradnictwo, kształcenie potrzebne do opieki;
d. szkolenia kadr na potrzeby świadczenia usług w społeczności lokalnej Projekty współfinansowane są ze środków UE w ramach EFS+.

Typ 2. Rozwój usług asystenckich wspierających aktywność społeczną, edukacyjną lub zawodową osób z niepełnosprawnościami,

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 z dnia 16.10.2024 r.

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.

Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom/Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.

Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (lub podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.

Jak składać wniosek?

Online

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1

tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337
e-mail: efs@lubelskie.pl

Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:

  • Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
  • Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
  • Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
  • Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

  • Zgodnie z Załącznikiem nr 3 Kryteria wyboru projektów do Regulaminu wyboru projektów nr FELU.08.05-IZ.00-002/24, w tym kryterium specyficznym dostępu nr 4 obowiązującym dla przedmiotowego naboru Grupa docelowa -typ wnioskodawcy „W przypadku, gdy wnioskodawcą lub partnerem w projekcie będzie jednostka samorządu terytorialnego lub jednostka organizacyjna działająca w imieniu tej jednostki wsparcie w zakresie usług społecznych w 90 % skierowane zostanie do osób w wieku poniżej 65 roku życia potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu”. Tym samym w przypadku projektu składanego przez jednostkę samorządu terytorialnego istnieje możliwość objęcia wsparciem wyłącznie 10% osób w wielu 65+.

    Kryterium ma na celu zachowanie linii demarkacyjnej z projektem o znaczeniu strategicznym pn. Polityka senioralna (EFS+), wpisanym do Załącznika nr 3 – Wykaz planowanych operacji o znaczeniu strategicznym wraz z harmonogramem, do programu FEL 2021-2027 , realizowanym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Lublinie w partnerstwie z jednostkami samorządu terytorialnego z terenu województwa lubelskiego, który obejmuje wsparciem w zakresie usług społecznych osoby powyżej 65 r.ż. Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu. Kryterium ma zastosowanie do typu projektu nr: 1 a), b), 2.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 15.04.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 15.04.2024
  • Zgodnie z brzmieniem definicji kryterium premiującego nr 4 (Nowe wsparcie): Kryterium zostanie spełnione, w sytuacji gdy w projekcie zaplanowano finansowanie wyłącznie nowych miejsc świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej oraz objęcie wsparciem wyłącznie osób, które dotychczas nie korzystały z usług społecznych.

    Jednocześnie należy pamiętać, że kryterium ma zastosowanie do typów projektu nr: 1a) - b), 2 tj.:

    - Rozwój usług opiekuńczych świadczonych w społeczności lokalnej, w formach dziennych i całodobowych,

    - Wsparcie tworzenia warunków i usług w zakresie opieki osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w miejscu zamieszkania oraz

    - Rozwój usług asystenckich wspierających aktywność społeczną, edukacyjną lub zawodową osób z niepełnosprawnościami.

    Oznacza to, że osoby, które potencjalnie mają zostać uczestnikami projektu nie mogły być objęte wsparciem w zakresie jaki wskazany jest w wymienionych typach. Podstawę zakwalifikowania osoby, która dotychczas nie korzystała z usług społecznych wymienionych w typach projektu (nr 1a) - b) i 2) powinien stanowić właściwy dokument, do którego możemy zaliczyć zaświadczenie lub inny dokument wystawiony przez uprawniony podmiot np. ośrodek pomocy społecznej albo oświadczenie uczestnika projektu. Przedmiotowe informacje, w tym dotyczące sytuacji, w których dopuszczalne będą oświadczenia uczestników projektu, powinny zostać wskazane przez wnioskodawcę w treści wniosku o dofinansowanie projektu, w części dotyczącej procesu rekrutacji tj. Opis rekrutacji i uczestników projektu.

    Data zadania pytania: 16.04.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 16.04.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 Rozdz. IV. Zasady finansowania projektu pkt. 4.1 Wkład własny: 4.Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne. O zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny/prywatny) decyduje status prawny podmiotu wnoszącego wkład, tj. beneficjenta/partnera/strony trzeciej lub uczestnika. Wkład własny może pochodzić m.in. z budżetu JST, Funduszu Pracy, środków prywatnych, środków PFRON. Wkład własny lub jego część może być wniesiony w ramach kosztów pośrednich jak i bezpośrednich.

    Należy pamiętać, że niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków, zgodnie z podrozdziałem 2.3. pkt 2 Wytycznych kwalifikowalności, a informacja na temat pobierania opłat od uczestników powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie projektu i podlegać będzie ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu dla potencjalnych uczestników projektu.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 24.04.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 24.04.2024
  • Zgodnie z brzmieniem definicji kryterium premiującego nr 4 (Nowe wsparcie): Kryterium zostanie spełnione, w sytuacji gdy w projekcie zaplanowano finansowanie wyłącznie nowych miejsc świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej oraz objęcie wsparciem wyłącznie osób, które dotychczas nie korzystały z usług społecznych.

    Biorąc pod uwagę, że kryterium ma zastosowanie do typów projektu nr: 1a) - b), 2 tj.:

    - Rozwój usług opiekuńczych świadczonych w społeczności lokalnej, w formach dziennych i całodobowych,

    - Wsparcie tworzenia warunków i usług w zakresie opieki osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w miejscu zamieszkania oraz

    - Rozwój usług asystenckich wspierających aktywność społeczną, edukacyjną lub zawodową osób z niepełnosprawnościami.

    należy przyjąć, że osoby, które potencjalnie mają zostać uczestnikami projektu nie mogły być dotychczas objęte wsparciem w zakresie jaki wskazany jest w wymienionych typach projektu.

    Data zadania pytania: 30.04.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2024
  • Wskazane w pytaniach usługi świadczone dotychczas w ramach programów rządowych czy też miejsca krótkookresowego pobytu są traktowane jako usługi społeczne w społeczności lokalnej. Natomiast w odniesieniu do pytania o kryterium premiujące, punkty zostaną przyznane tylko w przypadku, gdy w projekcie zostaną utworzone wyłącznie nowe miejsca świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej, natomiast wsparciem zostaną objęte osoby, które do tej pory nie korzystały z usług społecznych realizowanych w społeczności lokalnej.

    Data zadania pytania: 30.04.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2024
  • Zgodnie z brzmieniem kryterium premiującego 3. Obszar realizacji: Projekt będzie realizowany na terenie gmin zagrożonych trwałą marginalizacją lub miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze w województwie lubelskim.

    Oznacza to, że wnioskodawca może otrzymać punkty premiujące w przypadku, gdy projekt będzie realizowany wyłącznie na obszarze gmin zagrożonych trwałą marginalizacją lub miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze w województwie lubelskim, które zostały wskazane w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 09.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 09.05.2024
  • Zgodnie z typem projektu 1a. „rozwój usług opiekuńczych świadczonych w społeczności lokalnej, w formach dziennych i całodobowych” istnieje możliwość realizacji dziennych usług opiekuńczych poza miejscem zamieszkania. Niemniej utworzony ośrodek wsparcia musi spełniać standardy wskazane w załączniku nr 12 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie typów projektów 1 a-d, 2, Sekcja III.1.2 Dzienny dom pomocy – minimalny standard funkcjonowania. Zgodnie z zapisami ww. załącznika:

    „(…) 2. DDP jest ośrodkiem wsparcia przeznaczonym dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, zapewniającym całodzienne usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz aktywizację w sferze fizycznej, intelektualnej oraz społecznej.

    3. DDP powinien pełnić funkcję różną od klubu seniora, świetlicy czy klubu samopomocy. Podstawą działalności takiego domu musi być zapewnienie bezpiecznego miejsca pobytu i wsparcia w czynnościach samoobsługowych, a także pielęgnacji osobom, które nie mogą funkcjonować bez pomocy innych osób. W drugiej kolejności DDP może pełnić rolę socjalizacyjną i aktywizującą (…)”.

    Data zadania pytania: 09.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 09.05.2024
  • Zaplanowanie wynagrodzenia pracowników opieki społecznej w oparciu o projekt ustawy jest niewskazane. Należy zaznaczyć, że rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw aktualnie znajduje się w procesie legislacyjnym i nie został jeszcze uchwalony.

    Data zadania pytania: 09.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 09.05.2024
  • Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 6 Doświadczenie wnioskodawcy (i partnera o ile dotyczy): Kryterium nie ma zastosowania do projektów, gdzie wnioskodawcą jest jednostka samorządu terytorialnego, która jest ustawowo zobowiązana do realizacji zadań z zakresu polityki społecznej.

    Data zadania pytania: 09.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 09.05.2024
  • Zgodnie z załącznikiem nr 1. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu do Regulaminu wyboru projektów w sekcji „Dodatkowe informacje” znajduje się pole tekstowe „Kryteria specyficzne premiujące” w którym jest możliwość wykazania spełnienia kryteriów premiujących.

    Data zadania pytania: 15.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 15.05.2024
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1 obowiązującym do naboru FELU.08.05-IZ.00-002/24, Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:

    a) jednostka samorządu terytorialnego lub jednostka organizacyjna działająca w imieniu tej jednostki; albo

    b) związek lub porozumienie lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego; albo

    c) podmiot świadczący usługi społeczne;

    albo

    d) podmiot wymieniony w art. 3 ust 2 i 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U z 2023 r. poz. 571)7 statutowo działający w obszarze pomocy i integracji społecznej; albo

    e) instytucja pomocy i integracji społecznej; albo

    f) podmiot ekonomii społecznej.

    Forma prawna prowadzonej działalności nie decyduje o zakwalifikowaniu do kategorii podmiotu uprawnionego do dofinansowania. Tym samym, jeśli podmiot wpisuje się w ww. katalog, jest uprawniony do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. Ponadto Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać we wniosku o dofinansowanie projektu, którą definicję podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie spełnia.

    Należy mieć jednak na uwadze konieczność spełnienia dodatkowych warunków wynikających z kryteriów obowiązujących dla przedmiotowego naboru. W szczególności kryterium formalne nr 4 „Roczny obrót wnioskodawcy jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie złożonym przez wnioskodawcę w odpowiedzi na dany nabór wniosków o dofinansowanie projektu”, jak również kryterium specyficzne dostępu nr 6: „Wnioskodawca posiada co najmniej 2- letnie doświadczenie, a w przypadku projektu partnerskiego wnioskodawca lub partner posiada doświadczenie wynoszące co najmniej 2 lata

    a) w pracy z grupą docelową, którą zamierza objąć wsparciem i/lub

    b) w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt.”

    Mając na uwadze powyższe wnioskodawca powinien wykazać się wymaganym doświadczeniem poprzez precyzyjnie wykazanie doświadczenia swojego i partnera (o ile dotyczy) w zakresie pracy z grupą docelową i/lub w zakresie merytorycznym, za realizację którego odpowiada w danym projekcie.

    Data zadania pytania: 16.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 16.05.2024
  • Zgodnie z Załącznikiem nr 3 do Regulaminu wyboru projektów nr FELU.08.05-IZ.00-002/24: Kryteria wyboru projektów, zgodnie z definicją kryterium specyficznym dostępu nr 6 Wnioskodawca powinien precyzyjnie wykazać doświadczenie swoje i partnera (o ile dotyczy) w zakresie pracy z grupą docelową i/lub w zakresie merytorycznym, za realizację którego odpowiada w danym projekcie.

    Oznacza to, iż wykazane doświadczenie powinno być zbieżne z tym, które dotyczy grupy docelowej objętej wsparciem w projekcie i/lub działań merytorycznych, które zostały w nim zaplanowane.

    W ramach przedmiotowego kryterium nie jest wymagane doświadczenie na obszarze województwa lubelskiego w którym będzie realizowany dany projekt. Doświadczenie w realizacji zadań określonych w projekcie w kontekście dotychczasowej działalności w aspekcie terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu oceniane będzie (punktowo) w ramach kryterium ogólnego merytorycznego nr 8.

    Należy mieć na uwadze, że zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP) beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu.

    Data zadania pytania: 16.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 16.05.2024
  • Zgodnie z Załącznikiem nr 3 do Regulaminu wyboru projektów: Kryteria wyboru projektów, Kryteria specyficzne nr 6 Doświadczenie wnioskodawcy (i partnera o ile dotyczy) Wnioskodawca posiada co najmniej 2- letnie doświadczenie, a w przypadku projektu partnerskiego wnioskodawca lub partner posiada doświadczenie wynoszące co najmniej 2 lata

    1. w pracy z grupą docelową, którą zamierza objąć wsparciem i/lub
    2. w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt.

    Powyższe założenie nie wskazuje, iż wymagane doświadczenie musi być powiązane z realizacją projektów ze środków UE.

    Data zadania pytania: 16.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 16.05.2024
  • Instytucja Organizująca Nabór (ION) rekomenduje, aby wnioskodawca przygotował diagnozę potrzeb w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia oraz zapotrzebowania na szkolenia kadr na potrzeby świadczenia usług w społeczności lokalnej.

    Należy pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 Diagnoza potrzeb: Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji oraz zakłada świadczenie usług społecznych w pierwszej kolejności na obszarach, gdzie usługi te nie są świadczone bądź dostęp do tych usług jest utrudniony. ION nie wskazuje, że wnioskodawca musi obligatoryjnie przygotować IPD, którego definicja znajduje się w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2024 poz. 475). Zgodnie z zapisami Karty Działania 8.5 Usługi społeczne w Szczegółowym Opisie Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP) opiekunowie faktyczni stanowią grupę docelową.

    Data zadania pytania: 20.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.05.2024
  • Zgodnie z Załącznikiem nr 12 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie typów projektów 1 a-d, 2 (Sekcja III.1.4 Opieka wytchnieniowa) 1. Opieka wytchnieniowa to opieka (trwająca nie dłużej niż 60 dni w roku kalendarzowym) nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w zastępstwie za opiekuna faktycznego (w związku ze zdarzeniem losowym, potrzebą załatwienia codziennych spraw lub odpoczynku opiekuna faktycznego) oraz wsparcie dla opiekuna faktycznego i najbliższego otoczenia osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w szczególności w postaci poradnictwa specjalistycznego, edukacji, grup samopomocowych. Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania we wniosku o dofinansowanie projektu m.in. następujących wskaźników:

    - Liczba opiekunów faktycznych/nieformalnych objętych wsparciem w programie (wskaźnik produktu)

    - Liczba osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej w programie (wskaźnik produktu)

    - Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie (wskaźnik kluczowy).

    Data zadania pytania: 20.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.05.2024
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 w ramach typu projektu nr 2 możliwy jest rozwój usług asystenckich wspierających aktywność społeczną, edukacyjną lub zawodową osób z niepełnosprawnościami.

    Natomiast w odniesieniu do opiekunów faktycznych, w ramach typu projektu nr 1 c) można zaplanować realizację wsparcia odciążającego te osoby, np. opiekę wytchnieniową lub poradnictwo, czy też kształcenie potrzebne do opieki.

    W ramach projektu można świadczyć usługi asystenckie dla osób pobierających świadczenie wspierające lub świadczenie pielęgnacyjne, o ile nie wykluczają tego przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Instytucja Organizująca Nabór (ION) na etapie oceny formalno-merytorycznej, na podstawie kryterium horyzontalnego nr 6 będzie weryfikować zgodność projektu z zapisami m.in. prawa krajowego.

    Ponadto zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.5 w SZOP, wskazanymi w pkt 3.2 Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24: „Wsparcie w ramach projektu nie może spowodować:

    a) zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług asystenckich lub opiekuńczych przez beneficjenta oraz

    b) zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług ze środków innych niż europejskie.

    Wskazane warunki nie dotyczą kontynuacji wsparcia realizowanego ze środków EFS+ (typ 1a), b), c), 2).”

    Data zadania pytania: 20.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.05.2024
  • Nie ma formalnych przeszkód, które uniemożliwiają zatrudnienie asystentów wyłonionych zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych na umowy cywilno-prawne. Ostateczna decyzja w tej kwestii należy jednak do Wnioskodawcy, który powinien przeanalizować, czy zawarcie z pracownikiem umowy cywilnoprawnej nie wiąże się z dodatkowym ryzykiem wynikającym z ewentualnego zakwalifikowania danej relacji jako stosunku pracy, tj. czy dana umowa cywilno-prawna nie będzie mieć znamion umowy o pracę.
    W opinii ION należy także wziąć pod uwagę obowiązujące w danej instytucji zasady zatrudniania pracowników na równorzędnych stanowiskach poza projektem.

    Data zadania pytania: 20.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.05.2024
  • Zgodnie z Rozdziałem IX Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII – X (Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów) „Wnioskodawca musi wskazać na podstawie jakich dokumentów źródłowych będzie kwalifikował uczestników do projektu”. W Podrozdziale 3.3 Grupy docelowe, Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/24, wskazano szeroki katalog dokumentów, w oparciu, o które może być weryfikowana kwalifikowalność uczestnika projektu. W związku z powyższym, Wnioskodawca powinien wybrać spośród wskazanych w Rozdziale 3.3, pkt 3, dokumenty stanowiące podstawę kwalifikowalności uczestnika do projektu, z uwzględnieniem struktury grupy docelowej i cech uczestnika, np. ocena wg. skali Vulnerable Elders Survey 13 (VES-13) służąca do oceny stanu zdrowia osób starszych.

    W przypadku wyboru kategorii „inny dokument potwierdzające spełnienie przez uczestnika projektu kryterium kwalifikowalności uprawniające do udziału w projekcie” ION zaznacza, że dokumentem potwierdzającym kwalifikowalność uczestnika projektu powinien co do zasady stanowić dokument urzędowy. Dopiero w sytuacji, gdy na daną okoliczność nie jest możliwe uzyskanie zaświadczenia, potwierdzenie kwalifikowalności uczestnika może odbyć się na podstawie złożonego przez niego oświadczenia.

    Powyższe wynika z zapisów Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, zgodnie z którymi: „Warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie jest:

    a) spełnienie przez niego kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone właściwym dokumentem, w szczególności zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot, albo oświadczeniem uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie, jeżeli kryterium kwalifikowalności nie może zostać potwierdzone dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot (…)”

    Data zadania pytania: 20.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.05.2024
  • Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 nie wykluczają leasingu jako wydatku kwalifikowalnego w ramach projektu. Należy pamiętać, że wydatek ten podlega ocenie m. in. w kontekście efektywności kosztowej z uwzględnieniem celu naboru – w przedmiotowym przypadku, czy leasing jest najbardziej efektywną metodą zapewnienia dowozu dla uczestników wsparcia, w szczególności w kontekście liczebności grupy docelowej i częstotliwości wsparcia, z uwzględnieniem porównania do kosztów związanych z leasingiem a innymi sposobami zapewnienia transportu uczestników, mając na uwadze środki transportu będące w zasobach wnioskodawcy. Ostateczna ocena efektywności wydatku dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie.

    Data zadania pytania: 22.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 22.05.2024
  • Kryterium ma na celu tworzenie nowych miejsc świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej i objęcie wsparciem osób wykluczonych z dostępu do tych usług. Kryterium zostanie spełnione, w sytuacji, gdy w projekcie zaplanowano finansowanie wyłącznie nowych miejsc świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej oraz objęcie wsparciem wyłącznie osób, które dotychczas nie korzystały z usług społecznych. Oznacza to, że osoby, które potencjalnie mają zostać uczestnikami projektu nie mogły być objęte dotychczas jakąkolwiek usługą społeczną niezależnie od źródła finansowania.

    Data zadania pytania: 24.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 24.05.2024
  • Samo wykorzystanie infrastruktury Dziennych Domów Pomocy w ramach nowej perspektywy finansowej 2021-2027 nie będzie uznane za złamanie kryterium dotyczącego zachowania trwałości obowiązującego dla naboru RPLU.11.02.00-IŻ.00-06-001/20 zgodnie z którym trwałość jest rozumiana jako instytucjonalna gotowość podmiotów do świadczenia usług społecznych.

    Data zadania pytania: 24.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 24.05.2024
  • Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.5 w Szczegółowym Opisem Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP), zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej przez danego beneficjenta nie oznacza zakazu jednoczesnego wsparcia osób dotychczas obejmowanych usługami przez beneficjenta typu 1 a), b), c), 2.

    Jednocześnie wsparcie w ramach projektu nie może powodować zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług asystenckich lub opiekuńczych przez beneficjenta oraz zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług ze środków innych niż europejskie (Wytyczne dotyczące realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027).

    Nie jest, jednakże dopuszczalna sytuacja finansowania miejsc i usług znajdujących się w okresie trwałości projektu w ramach Działania 11.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w ramach projektu złożonego w naborze nr FELU.08.05-IZ.00-002/24.

    Data zadania pytania: 24.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 24.05.2024
  • Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Działanie FELU.08.05 Usługi społeczne, Kluczowe warunki realizacji projektów, pkt 5

    „w projektach dotyczących usług społ. w zakresie opieki długoterminowej, możliwe będzie finansowanie leczenia jako uzupełnienie usług społecznych”. Tym samym w projektach z zakresu opieki długoterminowej finansowanie usług fizjoterapii jako wsparcie uzupełniające usługi społeczne jest możliwe. Niemniej należy mieć na uwadze zapisy załącznika nr12 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie typów projektów 1 a-d, 2, tj.: „Zakres specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania obejmuje m.in. (…) rehabilitację fizyczną i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych 9 (…). Zatem wsparcie w obszarze fizjoterapii może być przyznane tylko wtedy, gdy nie jest ono oferowane w ramach świadczeń opieki zdrowotnej.

    Data zadania pytania: 24.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 24.05.2024
  • Zgodnie załącznikiem nr 12 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie typów projektów 1 a-d, 2, Sekcja III.I.5 Wsparcie realizowane przy wykorzystaniu potencjału i zasobów Domów Pomocy Społecznej (DPS), wsparcie mające na celu otwieranie DPS na realizację opieki wytchnieniowej w formie krótkookresowego pobytu musi być zgodne z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2024 r. o pomocy społecznej oraz pozostałymi warunkami zawartymi w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027. Tym samym, takie założenie dopuszcza kwalifikowalność przedmiotowego wsparcia.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • W ramach danego naboru obowiązuje definicja osoby z niepełnosprawnością w rozumieniu Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

    Osoby z niepełnosprawnościami:

    a) osoby niepełnosprawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573, z późn. zm.),

    b) osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2123).

    Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 osoba z niepełnosprawnością to także uczeń albo dziecko w wieku przedszkolnym posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na dany rodzaj niepełnosprawności lub dzieci i młodzież posiadające orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydawane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim. Orzeczenia uczniów, dzieci lub młodzieży są wydawane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

    W odniesieniu do stosowania skali Katza i Lawtona w przypadku dzieci należy przyjąć podejście, że w sytuacjach, gdy ze względu na wiek i etap rozwojowy nie jest zasadnym ani racjonalnym wykorzystanie tych skali, to nie będą one miały zastosowania. W takim przypadku, celem potwierdzenia, że dziecko jest osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu należy zastosować inną, adekwatną metodę. Regulamin wyboru projektów, w odniesieniu do osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu dopuszcza również m. in. inny dokument potwierdzający spełnienie przez uczestnika projektu kryterium kwalifikowalności uprawniające do udziału w projekcie (Podrozdział 3.3, pkt 9). Jednocześnie zastosowanie konkretnych dokumentów i metod potwierdzających kwalifikowalność grupy w tym aspekcie będzie miało charakter indywidualny, gdyż nie jest wykluczone, aby w odniesieniu do osób poniżej 18 r.ż. zastosować ww. skalę (np. do osób w wieku 12-18 lat). W przypadku dzieci trzeba wziąć pod uwagę również brak podwójnego finansowania, w szczególności pod kątem zasiłków pobieranych przez rodziców.

    W związku z powyższym dziecko albo uczeń może zostać objęty wsparciem w ramach usług asystenckich, pod warunkiem że jest osobą z niepełnosprawnością zgodnie z definicją wskazaną powyżej i zgodnie z aktami prawa powszechnie obowiązującymi w danym zakresie i aktami wykonawczymi do ustawy. Właściwą instytucją do interpretacji przepisów prawa obowiązujących we wskazanym powyżej zakresie jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

    Należy jednak podkreślić, że wsparcie realizowane w ramach niniejszego naboru nie może powielać działań możliwych do sfinansowania w ramach Priorytetu IX Lepsza edukacja, w szczególności Działania 10.2 Edukacja przedszkolna, typy 1-2, Działania 10.3 Kształcenie ogólne, typy 1 i 4 oraz Działania 10.4 Kształcenie zawodowe, typy 1 i 4.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Zgodnie z załącznikiem nr 12 do Regulaminu wyboru projektów:

    „Podstawą do objęcia wsparciem danego uczestnika jest uzyskanie jak najmniejszej liczby pkt po zastosowaniu łącznie skali Katza i Lawtona. Punkty należy zsumować i w pierwszej kolejności zrekrutować do projektu te osoby z najmniejszą liczbą punktów oraz te, które zostały wskazane w kryteriach specyficznych dostępu nr 3 i 8.”

    W związku z tym, zastosowanie ww. skali jest obligatoryjnie, tak jak obligatoryjne jest zrekrutowanie w pierwszej kolejności osób, które osiągną najmniejszą liczbę punktów. Natomiast przedmiotowy zapis nie wyklucza sytuacji, gdy w potencjalnej grupie docelowej znajdą się osoby, które nie uzyskają punktów w tejże skali, tym samym Wnioskodawca zrekrutuje osoby, które mają wyższą liczbę punktów.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Wskazany w zapytaniu zapis wynika z zapisów Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. W związku z powyższym usługi asystenckie mogą być świadczone dla rodzin w celu wsparcia opieki nad dziećmi np. ze spektrum autyzmu, pod warunkiem, że z zapisów prawa krajowego obowiązującego w danym zakresie nie wynikają takie ograniczenia.

    W celu realizacji usług asystenckich należy stosować także zapisy Podsekcji III.1.1.1 Usługi asystenckie wskazane w Załączniku nr 12 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie typów projektów 1 a-d, 2.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Możliwość udzielenia wsparcia uczniom szkół specjalnych w zakresie wskazanym w zapytaniu możliwe jest do realizacji w ramach Działanie 10.3 Kształcenie ogólne, typ projektu nr 4: Wsparcie procesu transformacji szkolnictwa specjalnego, poprzez m.in. wsparcie uczniów szkół specjalnych i ich rodziców w procesach integracji w szkolnictwie ogólnodostępnym, w procesach kształcenia zawodowego, przygotowania do pracy, wsparcie kadr szkół specjalnych w realizacji działań edukacji włączającej, wspieranie działań realizowanych w partnerstwie szkół specjalnych ze szkołami ogólnodostępnymi, uczelniami i pracodawcami. Departament Wdrażania EFS planuje ogłoszenie naboru na ten typ projektu we wrześniu 2024 r.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Zgodnie z Załącznikiem nr 3 Kryteria wyboru projektów do Regulaminu wyboru projektów nr FELU.08.05-IZ.00-002/24, w tym kryterium specyficznym dostępu nr 4 obowiązującym dla przedmiotowego naboru Grupa docelowa -typ wnioskodawcy „W przypadku, gdy wnioskodawcą lub partnerem w projekcie będzie jednostka samorządu terytorialnego lub jednostka organizacyjna działająca w imieniu tej jednostki wsparcie w zakresie usług społecznych w 90 % skierowane zostanie do osób w wieku poniżej 65 roku życia potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu”.

    Oznacza to, że wsparcie w zakresie usług społecznych należy skierować wyłącznie do osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Wsparcie uczestników WTZ możliwe jest do realizacji w ramach Działanie 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa typ projektu nr 2: Kompleksowe programy na rzecz aktywizacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami, w szczególności wykorzystujące instrumenty aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej i zdrowotnej, z uwzględnieniem potrzeb w zakresie asystencji osobistej, w tym także w ramach podmiotów reintegracyjnych (WTZ, ZAZ, CIS, KIS) włącznie z tworzeniem nowych podmiotów, za wyjątkiem WTZ. Instytucją Ogłaszającą Nabór jest Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie. Obecnie trwa nabór na wskazany typ projektu, w załączeniu link do ogłoszonego naboru: https://funduszeue.lubelskie.pl/wup/nabory/8.1-aktywizacja-spoleczna-i-zawodowa/dzialanie-8.1-aktywizacja-spoleczna-i-zawodowa-typ-projektu-2-3-4?

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Do 30% uczestników projektu objętych usługami społecznymi świadczonymi w społeczności lokalnej należy wliczyć osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Opiekun faktyczny nie zalicza się do uczestników projektu objętych usługami społecznymi świadczonymi w społeczności lokalnej.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Nie jest dopuszczalna sytuacja finansowania miejsc utworzonych w ramach projektu realizowanego we wcześniejszej perspektywie (Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020) znajdujących się w okresie trwałości w ramach projektu złożonego w naborze nr FELU.08.05-IZ.00-002/24. Wnioskodawca może finansować jedynie zaplanowane nowe miejsca świadczenia usług w społeczności lokalnej (10 miejsc).

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Zaplanowane w ramach projektu formy wsparcia powinny wpisywać się typ projektu, nr 2 Rozwój usług asystenckich wspierających aktywność społeczną, edukacyjną lub zawodową osób z niepełnosprawnościami Działania 8.5 Usługi społeczne. Wsparcie dzieci z niepełnosprawnościami w wieku przedszkolnym możliwe jest również w ramach Działania 10.2 Edukacja przedszkolna, a wsparcie uczniów z niepełnosprawnościami szkół prowadzących kształcenie ogólne możliwe jest do realizacji w ramach programów rozwojowych w Działaniu 10.3 Kształcenie ogólne.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • W Regulaminie wyboru projektów nr FELU.08.05-IZ.00-002/24 w Pkt. 4.1 wskazano, że wkład własny może pochodzić m.in. z budżetu JST, Funduszu Pracy, środków prywatnych, środków PFRON. Wnoszony wkład własny musi być wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie i niezbędnym do jego realizacji. W związku z tym, Wnioskodawca w ramach projektu może wnieść wkład własny w formie świadczenia teleopieki (ale wyłącznie jako elementu wsparcia i pod warunkiem zagwarantowania kompleksowości usługi), która sfinansowana zostało ze środków budżetu państwa w ramach Programu Korpus Wsparcia Seniorów, pod warunkiem, że z zapisów samego Programu nie wynika takie ograniczenie.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Zgodnie z art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw Rada Ministrów może przyjąć rządowy program dofinansowania wynagrodzeń oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników określonych w programie zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego lub na ich zlecenie.

    Na mocy programów ogłaszanych na podstawie proponowanego przepisu środki przysługujące z programu mają być środkami kierowanymi do pracowników, dodatkowymi względem środków przysługujących pracownikom na podstawie zawartych umów oraz przepisów w sprawie minimalnego wynagrodzenia oraz ustawy budżetowej. Dlatego też, powyższe przepisy stanowią podstawę prawną do przyjmowania przez Radę Ministrów programów rządowych i określają ogólne warunki tych programów, natomiast zasady realizacji oraz przyznawania i rozliczenia przeznaczanych środków zostaną określone w poszczególnych programach.

    Z uwagi na powyższe w opinii Instytucji Ogłaszającej Nabór (ION) planowane w projekcie wynagrodzenia pracowników społecznych powinny opierać się na obowiązujących aktach wykonawczych.

    Data zadania pytania: 28.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.05.2024
  • Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027 (Wytycznymi) Sekcja 4.3.1. Usługi opiekuńcze i asystenckie pkt 2 obowiązek zwiększenia liczby osób objętych usługami nie oznacza zakazu jednoczesnego wsparcia osób dotychczas obejmowanych usługami przez beneficjenta. Wsparcie dla usług opiekuńczych lub asystenckich prowadzi każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. Obowiązek zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług oraz liczby osób objętych tymi usługami nie dotyczy:

    1. wsparcia dla usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunów faktycznych,
    2. wsparcia realizowanego przez CUS (którego skala powinna wynikać z lokalnej diagnozy potrzeb),
    3. wsparcia realizowanego uprzednio w ramach programów rządowych.
    Data zadania pytania: 29.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 29.05.2024
  • Przywołany w zapytaniu zapis z Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, dotyczący finansowania usług przez beneficjenta oraz zastępowania finansowania jeżeli oprócz realizacji wsparcia z programów rządowych beneficjent finansował ze środków własnych te usługi, wsparcie ze środków EFS+ nie powinno doprowadzić do sytuacji, że finansowanie usług dotychczas realizowanych przez dany podmiot (beneficjenta) zostanie zmniejszone.

    Realizacja wsparcia ze środków europejskich nie pozbawia potencjalnych beneficjentów możliwości ubiegania się o środki dostępne w programach rządowych.

    Data zadania pytania: 29.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 29.05.2024
  • Zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Wytycznymi kwalifikowalności) w ramach projektu EFS+ wsparcie udzielane jest uczestnikom projektu lub podmiotom określonym we wniosku (lub podmiotów otrzymujących wsparcie) o dofinansowanie projektu, spełniającym następujący warunek kwalifikowalności uczestników projektu:

    a) spełnienie przez nich kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone właściwym dokumentem, w szczególności zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot, albo oświadczeniem uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie, jeżeli kryterium kwalifikowalności nie może zostać potwierdzone dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot, z zastrzeżeniem rozdziału 4, pkt 3-5 Wytycznych kwalifikowalności.

    Podstawę zakwalifikowania osoby, która dotychczas nie korzystała z usług społecznych wymienionych w typach projektu (nr 1a) - b) i 2) powinien stanowić właściwy dokument, do którego możemy zaliczyć zaświadczenie lub inny dokument wystawiony przez uprawniony podmiot np. ośrodek pomocy społecznej albo oświadczenie uczestnika projektu. Przedmiotowe informacje, w tym dotyczące sytuacji, w których dopuszczalne będą oświadczenia uczestników projektu, powinny zostać wskazane przez wnioskodawcę w treści wniosku o dofinansowanie projektu, w części dotyczącej procesu rekrutacji tj. Opis rekrutacji i uczestników projektu.

    Data zadania pytania: 29.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 29.05.2024

Finanse

Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

04.04.2024

koniec

29.05.2024

Wyniki

17.10.2024

Instytucja ogłaszająca nabór