
9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian
Zestawienie złożonych wniosków
W odpowiedzi na nabór nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 w okresie od 03.10.2024 r. do 03.12.2024 r. wpłynęło 19 wniosków o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został wycofany przez wnioskodawcę.
W związku ze zidentyfikowaniem błędu technicznego w zakresie wygenerowania daty złożenia wniosku, Instytucja Organizująca Nabór w dniu 6 grudnia 2024 r. zaktualizowała Listę wszystkich projektów, które wpłynęły w odpowiedzi na nabór nr FELU.09.06-IZ.00-001/24.
PDF 132 kB
Obowiązuje od 06.12.2024
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2) Priorytet IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 18 lutego 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr XCI/1681/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2) Priorytet IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.
PDF 50 kB
DOCX 21 kB
PDF 142 kB
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 Działanie 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2) Priorytet IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.06- IZ.00-001/24, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno -merytorycznej.
Lista projektów wybranych do finansowania
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2) Priorytet IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 17 marca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr C/1821/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00- 001/24, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2), Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.
PDF 54 kB
DOCX 17 kB
PDF 184 kB
Wykaz zawartych umów
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyniku ponownej oceny projektu nr FELU.09.06-IZ.00-0017/24 pn. GOTOWI NA ZMIANY na etapie negocjacji, złożonego w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 29 kwietnia 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CXIX/2118/2025 w sprawie zatwierdzenia wyniku ponownej oceny projektu nr FELU.09.06-IZ.00-0017/24 pn. GOTOWI NA ZMIANY na etapie negocjacji, złożonego w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, Działania 9.6 Adaptacyjnośc pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1,2) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził Listę zawierającą projekt ponownie oceniony na etapie negocjacji w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2), Priorytetu IX Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
PDF 58 kB
DOCX 21 kB
PDF 153 kB
Wykaz zawartych umów
Wykaz zawartych umów
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 16 czerwca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CXXXVI/2501/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził wyniki oceny projektów oraz wybrał projekty do dofinansowania. W związku z powyższym IZ FEL aktualizuje Informację na temat projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.09.06- IZ.00-001/24. Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.
PDF 62 kB
DOCX 21 kB
PDF 112 kB
PDF 100 kB
PDF 137 kB
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Administracja publiczna
- Instytucje nauki i edukacji
- Instytucje ochrony zdrowia
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- Przedsiębiorstwa
- Służby publiczne
Wnioskodawcami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie są::
- jednostka samorządu terytorialnego,
- jednostka organizacyjna jednostek samorządu terytorialnego (w tym posiadająca osobowość prawną, związki, porozumienia i stowarzyszenia JST),
- osoba prawna i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, w szczególności organizacja pozarządowa, organizacja non-profit),
- osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych,
- pracodawca.
NA CO
- Wsparcie na rzecz przystosowywania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian
W ramach postępowania wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów określone w SZOP w ramach Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian:
Typ projektu 1:Kompleksowe działania służące wydłużeniu zdolności do pracy osób starszych, uwzględniające zarządzanie wiekiem, w przedsiębiorstwach poprzez upowszechnianie mentoringu w miejscu pracy, rozwijanie kompetencji osób starszych, promowanie zdrowego i aktywnego starzenia się.
Typ projektu 2: Wsparcie pracodawców we wprowadzaniu elastycznych form zatrudnienia, w tym we wprowadzaniu pracy zdalnej.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Zmiana Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 z dnia 17.03.2025 r.
Zmiana Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 z dnia 28.01.2025 r.
Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 z dnia 24.09.2024 r.
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.
Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.
Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
- Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
- Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
- Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
- Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4 obowiązującym w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, w przypadku zastosowania wariantu 2, wsparcie jest kierowane do konkretnych pracodawców i ich pracowników. We wniosku o dofinansowanie projektu w przypadku zastosowania wariantu drugiego należy wskazać nazwę oraz numer NIP konkretnych pracodawców, których Wnioskodawca obejmie wsparciem. Nie oznacza to, że obligatoryjnie wsparcie należy kierować do przedsiębiorstw powiązanych spełniających definicję „jednego przedsiębiorcy”, zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. Powyższe ma jednak znaczenie na etapie udzielania pomocy de minimis, w szczególności określania i weryfikowania wielkości przedsiębiorstwa oraz limitu możliwej do udzielenia pomocy de minimis.
Nie jest tym samym wykluczone skierowanie wsparcia do podmiotów powiązanych z wnioskodawcą.
Należy mieć na względzie, że w przypadku realizacji drugiego wariantu Wnioskodawca nie może być jednocześnie odbiorcą wsparcia.
Data zadania pytania: 07.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 07.10.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej: „Projekt skierowany jest do pracodawców posiadających siedzibę (filię, delegaturę, oddział bądź inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego oraz do ich pracowników, w tym kadry zarządzającej, pracujących na terenie województwa lubelskiego”.
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 Działania zaplanowane w projekcie wynikają z przeprowadzonej analizy problemów i potrzeb grupy docelowej: „Działania zaplanowane w projekcie muszą wynikać z przeprowadzonej analizy problemów i potrzeb pracodawców wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu i ich pracowników. Wszelkie działania w projekcie muszą wynikać z przeprowadzonej analizy problemów i potrzeb pracodawców i ich pracowników. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy”.
Ponadto zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 (dalej: Regulamin), każdy wnioskodawca, zobligowany jest do dodania we wniosku o dofinansowanie projektu własnych wskaźników produktu: − Liczba pracowników objętych wsparciem w ramach projektu − Liczba pracodawców objętych wsparciem w ramach projektu. Powyższe oznacza, że wnioskodawca powinien wskazać we wniosku o dofinansowanie projektu liczbę pracowników danego pracodawcy objętych działaniami projektowymi.
Data zadania pytania: 07.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 07.10.2024 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu: pracownik – oznacza personel, o którym mowa w art. 5 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art.107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), przez który należy rozumieć:
a) pracownika w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;
b) osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła ta osoba z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje ona pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;
c) właściciela, pełniącego funkcje kierownicze;
d) wspólnika, w tym partnera prowadzącego regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiącego z niego korzyści finansowe.
Data zadania pytania: 07.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 07.10.2024 -
Instytucja Organizująca Nabór (ION) w Regulaminie wyboru projektów nie zawęziła katalogu form wsparcia do zamkniętej listy działań. Oznacza to, że formy wsparcia zgodne z typem projektu, obowiązującymi kryteriami wyboru projektów oraz wynikające z diagnozy jak również należycie uzasadnione w kontekście zidentyfikowanych problemów i potrzeb mogą zostać uznane za kwalifikowalne. Należy jednak podkreślić, że wsparcie zaplanowane w projekcie nie może zastępować finansowania (np. krajowego), jak również musi uwzględniać linię demarkacyjną pomiędzy poszczególnymi funduszami, programami oraz działaniami i typami w ramach programu. W związku z tym ION zaznacza, że w projektach współfinansowanych z EFS+ w ramach FEL brak jest możliwości sfinansowania usług zdrowotnych, w tym badań lekarskich, czy kosztów wizyt lekarskich z uwagi na to, że tego typu działania są finansowane na poziomie krajowym oraz w ramach NFZ. Ponadto, w kontekście linii demarkacyjnej należy zwrócić uwagę, że wsparcie rozwoju umiejętności/ kompetencji lub prowadzące do nabycia kwalifikacji pracodawców, przedsiębiorców i ich pracowników realizowane jest w ramach Podmiotowego Systemu Finansowania (PSF) za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych. Poza PSF realizowane mogą być jedynie działania bezpośrednio wspierające pracodawców w zakresie adaptacji środowiska pracy do potrzeb różnych grup pracowników oraz wprowadzania elastycznych form zatrudnienia. Jednocześnie ION nie przewiduje możliwości wsparcia o charakterze typowo finansowym czy grantowym dla uczestników projektu. Przygotowując założenia projektu Wnioskodawca musi mieć na uwadze cel naboru oraz brzmienie typów projektu, które nie uwzględniają działań nakierowanych wyłącznie na aspekt integracyjny czy rekreacyjny.
Data zadania pytania: 07.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 07.10.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4 obowiązującym w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 możliwe są następujące warianty realizacji projektu:
1. Wnioskodawcą jest pracodawca, który kieruje wsparcie do siebie i swoich pracowników,
2. Wnioskodawcą jest podmiot, który kieruje wsparcie do wskazanych we wniosku o dofinansowanie pracodawców i ich pracowników. W przypadku wariantu nr 2, we wniosku o dofinansowanie należy wskazać nazwę oraz NIP konkretnych pracodawców, których Wnioskodawca planuje objąć wsparciem zgodnie z definicją wskazanego kryterium.
Zgodnie z powyższym, w ramach przedmiotowego naboru brak jest możliwości realizacji projektu zakładającego wsparcie zarówno dla Wnioskodawcy, jak i wskazanych pracodawców i ich pracowników.
Należy mieć jednak na względzie, że zgodnie z kryteriami specyficznymi dostępu nr 3 obowiązującymi dla naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 Wnioskodawca ma możliwość złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie projektów, co daje możliwość ubiegania się o dofinansowanie projektów dla pracowników własnego przedsiębiorstwa w ramach jednego wniosku o dofinansowanie projektu oraz na rzecz wskazanych w drugim wniosku pracodawców i ich pracowników.
Data zadania pytania: 09.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 09.10.2024 -
Celem naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 jest wsparcie adaptacyjności pracodawców i pracowników do zmian, nie zaś aktywizacja zawodowa osób w wieku przedemerytalnym oraz wsparcie przedsiębiorstw w ich zatrudnieniu. Wsparcie w ramach naboru skierowane jest do konkretnych, wskazanych z nazwy pracodawców oraz ich pracowników, co ma odzwierciedlenie w kryteriach specyficznych dostępu nr 4 i 5. Ponadto, zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6, „wszelkie działania w projekcie muszą wynikać z przeprowadzonej analizy problemów i potrzeb pracodawców i ich pracowników. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy”.
Powyższe oznacza, że grupę docelową w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 stanowią osoby pracujące na terenie województwa lubelskiego, nie zaś osoby niepracujące, w tym w wieku przedemerytalnym, które miałyby podjąć zatrudnienie poprzez wsparcie pracodawców w ramach projektu.
Działania w zakresie poprawy dostępu do zatrudnienia i działań aktywizujących dla wszystkich osób poszukujących pracy, w szczególności osób młodych, zwłaszcza poprzez wdrażanie gwarancji dla młodzieży, długotrwale bezrobotnych oraz grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy, jak również dla osób biernych zawodowo, a także poprzez promowanie samozatrudnienia i ekonomii społecznej realizowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 wdrażane są przez Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona przez ION nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 11.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 11.10.2024 -
Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 5 obowiązującym w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24:
Wsparcie pracodawców i ich pracowników dotyczy: - mikro, małych, średnich przedsiębiorców, spełniających kryteria określone w art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 oraz dużych przedsiębiorstw z uwzględnieniem definicji jednego przedsiębiorcy (Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis) oraz podmiotów, które nie spełniają definicji MŚP i dużego przedsiębiorstwa.
Adekwatne do obszaru wsparcia wskaźniki projektu, niezbędne do zastosowania w składanym w odpowiedzi na nabór wniosku o dofinansowanie projektu obejmują duże przedsiębiorstwa.
Spełnienie wymogów wskazanych w Rozporządzeniu umożliwia ubieganie się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego naboru.
Data zadania pytania: 18.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 18.10.2024 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 4.1 Wkład własny „4. Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne. O zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny/prywatny) decyduje status prawny podmiotu wnoszącego wkład, tj. beneficjenta/partnera/strony trzeciej lub uczestnika. Wkład własny może pochodzić m.in. z budżetu JST, Funduszu Pracy, środków prywatnych, środków PFRON”.
Ponadto zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 możliwe jest wniesienie do projektu wkładu wynikającego z dodatków lub wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią na rzecz uczestników projektu. Dodatki i wynagrodzenia wypłacone uczestnikom projektu przez stronę trzecią muszą zostać poniesione zgodnie z przepisami prawa krajowego, z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy o rachunkowości, a ich wartość nie przekracza kosztów poniesionych przez stronę trzecią (wysokość wkładu musi wynikać z dokumentacji księgowej podmiotu wypłacającego, co może podlegać kontroli, i odnosić się wyłącznie do okresu, w którym uczestnik projektu uczestniczy we wsparciu).
Data zadania pytania: 18.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 18.10.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1 obowiązującym w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24: „Wnioskodawcami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie są: 1. jednostki samorządu terytorialnego, 2. jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego (w tym posiadające osobowość prawną, związki, porozumienia i stowarzyszenia JST), 3. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w szczególności organizacje pozarządowe, organizacje non-profit, 4. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych, 5. Pracodawcy”.
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4 obowiązującym w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, wnioskodawca zakłada realizację projektu w jednym z dopuszczalnych wariantów, tj. „1. Wnioskodawcą jest pracodawca, który kieruje wsparcie do siebie i swoich pracowników lub 2. Wnioskodawcą jest podmiot, który kieruje wsparcie do wskazanych we wniosku o dofinansowanie pracodawców i ich pracowników”. Zgodnie z definicją przedmiotowego kryterium „w przypadku zastosowania wariantu drugiego należy wskazać nazwę oraz numer NIP konkretnych pracodawców, których Wnioskodawca obejmie wsparciem”. Ponadto „Każdy pracodawca może zostać objęty wsparciem tylko w jednym projekcie”.
Z uwagi na powyższe, potencjalny wnioskodawca wybiera właściwy dla siebie wariant realizacji projektu z uwzględnieniem struktury własnego przedsiębiorstwa. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej: „Projekt skierowany jest do pracodawców posiadających siedzibę (filię, delegaturę, oddział bądź inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego oraz do ich pracowników, w tym kadry zarządzającej, pracujących na terenie województwa lubelskiego”.
Data zadania pytania: 28.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.10.2024 -
W Regulaminie wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 (dalej: Regulamin) ION nie zawęził katalogu form wsparcia do zamkniętej listy działań. Oznacza to, że wyłącznie formy wsparcia zgodne z typem projektu, obowiązującymi kryteriami wyboru projektów oraz wynikające z diagnozy jak również należycie uzasadnione w kontekście zidentyfikowanych problemów i potrzeb mogą zostać uznane za kwalifikowalne.
Ponadto, zgodnie z warunkami określonymi w Szczegółowym Opisie Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP) dla Działania 9.6: „2.Wsparcie pracodawców w obszarze zarządzania wiekiem i kompetencjami pracowników, jak również dostosowania miejsc pracy do potrzeb osób starszych obejmuje działania mające na celu upowszechnianie mentoringu w miejscu pracy, rozwijanie kompetencji osób starszych, promowanie zdrowego i aktywnego starzenia się (typ 1)”.
Dodatkowo, w załączniku nr 10 „Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w ramach Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian, w zakresie typów projektów 1, 2” do Regulaminu w pkt. 9 wskazano przykładowe formy działań, jakie mogą być realizowane w ramach typów projektów, w tym m.in.: „wsparcie z zakresu wydłużania aktywności zawodowej poprzez podniesienie kompetencji pracowników (np. mentoring w zakresie przekazywania wiedzy i kompetencji koniecznych do sprawnego działania w danej dziedzinie, szkolenia itp.)”.
Ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu oraz weryfikacja zasadności realizacji zaproponowanych działań zostanie przeprowadzona na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 28.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.10.2024 -
W ramach realizacji typu projektu 2: Wsparcie pracodawców we wprowadzaniu elastycznych form zatrudnienia, w tym we wprowadzaniu pracy zdalnej, zarówno Regulamin, jak i kryteria wyboru projektów nie obligują wnioskodawcy co do wieku osób planowanych do objęcia wsparciem w ramach przedmiotowego typu projektu.
Data zadania pytania: 28.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.10.2024 -
W ramach realizacji typu projektu 1 Kompleksowe działania służące wydłużeniu zdolności do pracy osób starszych, uwzględniające zarządzanie wiekiem, w przedsiębiorstwach poprzez upowszechnianie mentoringu w miejscu pracy, rozwijanie kompetencji osób starszych, promowanie zdrowego i aktywnego starzenia się, zgodnie z zapisami kryterium specyficznego dostępu nr 8 do naboru FELU.09.06-IZ.00-001/24, jako uczestnicy projektu muszą znaleźć się osoby spełniające definicję osoby starszej (tj. 50 lat i więcej), jednak planowanym wsparciem można objąć również pozostałych pracowników, którzy nie ukończyli 50 roku życia.
Struktura grupy docelowej powinna wynikać z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę analizy problemów i potrzeb pracodawców i ich pracowników.
Data zadania pytania: 28.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.10.2024 -
Zgodnie z definicją wskazaną w Regulaminie wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian pojęcie pracownika oznacza personel, o którym mowa w art. 5 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art.107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), przez który należy rozumieć „(…) b) osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła ta osoba z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje ona pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy; (…)”.
Przesłanką zakwalifikowania osób, wykonujących pracę na zasadach wskazanych w zapytaniu jest spełnienie warunku, wynikającego z cytowanego zapisu.
Data zadania pytania: 28.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.10.2024 -
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 (dalej: Regulamin) podrozdział 4.4 Budżet projekt „2. We wniosku o dofinansowanie projektu beneficjent przedstawia koszty bezpośrednie w formie budżetu zadaniowego oraz koszty pośrednie, o których mowa w podrozdziale 3.12. Wytycznych kwalifikowalności. Dodatkowo, we wniosku o dofinansowanie projektu wykazywany jest szczegółowy budżet ze wskazaniem jednostkowych kosztów bezpośrednich, który jest podstawą oceny kwalifikowalności wydatków na etapie oceny”.
Ponadto należy pamiętać, że „12. Koszty pośrednie projektu są rozliczane wyłącznie z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych: a) 25% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich do 830 tys. PLN włącznie, b) 20% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 830 tys. PLN do 1 740 tys. PLN włącznie, c) 15% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 1 740 tys. PLN do 4 550 tys. PLN włącznie, d) 10% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich przekraczającej 4 550 tys. PLN”.
Wartość projektu obejmuje koszty kwalifikowalne w ramach projektu w tym koszty pośrednie.
Data zadania pytania: 29.10.2024Data udzielenia odpowiedzi: 29.10.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1 obowiązującym w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24: „Wnioskodawcami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie są: 1. jednostki samorządu terytorialnego, 2. jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego (w tym posiadające osobowość prawną, związki, porozumienia i stowarzyszenia JST), 3. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w szczególności organizacje pozarządowe, organizacje non-profit, 4. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych, 5. Pracodawcy”.
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4 obowiązującym w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, wnioskodawca zakłada realizację projektu w jednym z dopuszczalnych wariantów, tj. „1. Wnioskodawcą jest pracodawca, który kieruje wsparcie do siebie i swoich pracowników lub 2. Wnioskodawcą jest podmiot, który kieruje wsparcie do wskazanych we wniosku o dofinansowanie pracodawców i ich pracowników”. Zgodnie z definicją przedmiotowego kryterium „w przypadku zastosowania wariantu drugiego należy wskazać nazwę oraz numer NIP konkretnych pracodawców, których Wnioskodawca obejmie wsparciem”. Ponadto „Każdy pracodawca może zostać objęty wsparciem tylko w jednym projekcie”.
Należy mieć na uwadze, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej: „Projekt skierowany jest do pracodawców posiadających siedzibę (filię, delegaturę, oddział bądź inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego oraz do ich pracowników, w tym kadry zarządzającej, pracujących na terenie województwa lubelskiego”.
Wobec powyższego potencjalny wnioskodawca może objąć wsparciem wielu pracodawców oraz ich pracowników, jednakże struktura grupy docelowej powinna wynikać z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę analizy problemów i potrzeb pracodawców i ich pracowników. Należy mieć również na względzie, że zgodnie z zapisami Rozdziału 5, pkt 8 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, wszelkie działania zaplanowane w projekcie mają na celu wsparcie pracodawców w zakresie adaptacji środowiska pracy do potrzeb różnych grup pracowników oraz wprowadzaniu elastycznych form zatrudnienia.
Data zadania pytania: 08.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 08.11.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4 obowiązującym w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, wnioskodawca zakłada realizację projektu w jednym z dopuszczalnych wariantów, tj. „1. Wnioskodawcą jest pracodawca, który kieruje wsparcie do siebie i swoich pracowników lub 2. Wnioskodawcą jest podmiot, który kieruje wsparcie do wskazanych we wniosku o dofinansowanie pracodawców i ich pracowników”. Zgodnie z definicją przedmiotowego kryterium „w przypadku zastosowania wariantu drugiego należy wskazać nazwę oraz numer NIP konkretnych pracodawców, których Wnioskodawca obejmie wsparciem”. Z uwagi na powyższe, warunkiem koniecznym do spełnienia przy założeniu realizacji wariantu drugiego jest wskazanie nazwy oraz numerów NIP pracodawców. Należy mieć również na względzie, że „każdy pracodawca może zostać objęty wsparciem tylko w jednym projekcie”. Zgodnie z powyższym, należy wybrać właściwy wariant realizacji projektu z uwzględnieniem struktury organizacyjnej gminy.
W opinii ION brak możliwości wskazania numeru NIP dla jednostki organizacyjnej skutkuje niespełnieniem warunku wskazanego w definicji kryterium specyficznego dostępu nr 4 w odniesieniu do wariantu drugiego.
Data zadania pytania: 07.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 14.11.2024 -
Zgodnie z zapisami kryteriów specyficznych obowiązujących do naboru FELU.09.06-IZ.00-001/24 dla Działanie 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian:
- Wszystkie planowane działania powinny wynikać z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę analizy problemów i potrzeb grupy docelowej (kryterium specyficzne dostępu nr 6)
- Wnioskodawca zobligowany jest do złożenia wniosku na realizację typu projektu nr. 1 Kompleksowe działania służące wydłużeniu zdolności do pracy osób starszych, uwzględniające zarządzanie wiekiem, w przedsiębiorstwach poprzez upowszechnianie mentoringu w miejscu pracy, rozwijanie kompetencji osób starszych, promowanie zdrowego i aktywnego starzenia się. (kryterium specyficzne dostępu nr 7).
Powyższe oznacza, że w ramach przedmiotowego naboru Wnioskodawca ma możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie projektu i może planować realizację tylko typu projektu nr 1, nie planując realizacji typu projektu nr 2 Wsparcie pracodawców w wprowadzaniu elastycznych form zatrudnienia.
- W projekcie założono koszty adaptacji miejsc pracy do potrzeb osób starszych oraz koszty związane z wprowadzeniem elastycznych form zatrudnienia w wysokości nie przekraczającej 40% wartości projektu (kryterium specyficzne dostępu nr 9).
W sytuacji, gdy wnioskodawca planuje realizację w ramach projektu typu 1 Kompleksowe działania służące wydłużeniu zdolności do pracy osób starszych, uwzględniające zarządzanie wiekiem, w przedsiębiorstwach poprzez upowszechnianie mentoringu w miejscu pracy, rozwijanie kompetencji osób starszych, promowanie zdrowego i aktywnego starzenia się i 2 Wsparcie pracodawców w wprowadzaniu elastycznych form zatrudnienia, w tym pracy zdalnej, koszty adaptacji miejsc pracy do potrzeb osób starszych oraz koszty związane z wprowadzeniem elastycznych form zatrudnienia, nie mogą przekraczać 40% wartości projektu.
Spełnienie warunków powyższych kryteriów jest obligatoryjne i niezbędne do przyznania dofinansowania.
Data zadania pytania: 11.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 18.11.2024 -
Zgodnie z definicją wskaźnika Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu przedstawioną w Załączniku 4 do Regulaminu wyboru projektów „do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. (…) Do wskaźnika wliczane są również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje, tj. wyodrębnione zestawy efektów uczenia się / kształcenia, które zostały sprawdzone w procesie walidacji w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji, odnoszącymi się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się. Fakt nabycia kompetencji jest weryfikowany w ramach następujących etapów:
a) ETAP I – Zakres – zdefiniowanie w ramach wniosku o dofinansowanie (w przypadku projektów) lub usługi (w przypadku Podmiotowego Systemu Finansowania) grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz zakresu tematycznego wsparcia, który będzie poddany ocenie,
b) ETAP II – Wzorzec – określony przed rozpoczęciem form wsparcia i zrealizowany w projekcie/usłudze standard wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań (wraz z informacjami o kryteriach i metodach weryfikacji tych efektów). Sposób (miejsce) definiowania informacji wymaganych w etapie II powinien zostać określony przez instytucję organizującą konkurs/przeprowadzającą nabór projektów,
c) ETAP III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie kryteriów opisanych we wzorcu (etap II) po zakończeniu wsparcia udzielonego danej osobie, przy zachowaniu rozdzielności funkcji pomiędzy procesem kształcenia i walidacji (np. walidacja jest prowadzona przez zewnętrzny podmiot w stosunku do instytucji szkoleniowej lub w jednej instytucji szkoleniowej proces walidacji jest prowadzony przez inną osobę aniżeli proces kształcenia),
d) ETAP IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie. Nabycie kompetencji potwierdzone jest uzyskaniem dokumentu zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej kompetencji. Przez efekty uczenia się należy rozumieć wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodne z ustalonymi dla danej kwalifikacji lub kompetencji wymaganiami (…)”.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania wskaźników, do osiągnięcia których przyczyni się realizacja projektu, adekwatnych do rodzaju zaplanowanego wsparcia.
W opisanej w pytaniu sytuacji należy w treści wniosku o dofinansowanie umieścić wskaźnik Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu i wskazać w nim adekwatną liczbę uczestników, którzy nabędą kompetencje.
Data zadania pytania: 02.12.2024Data udzielenia odpowiedzi: 02.12.2024 -
Definicja osoby starszej została wskazana w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów: Kryteria wyboru projektów dotyczące Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027. Zgodnie z Definicją kryterium specyficznego dostępu nr 7 „Przez osoby starsze rozumie się pracowników w wieku 50 lat i więcej”. Niniejsze kryterium ma zastosowanie do typów projektu nr 1, 2.
Data zadania pytania: 26.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 02.12.2024 -
W ramach realizacji typu projektu nr 1 „Kompleksowe działania służące wydłużeniu zdolności do pracy osób starszych, uwzględniające zarządzanie wiekiem, w przedsiębiorstwach poprzez upowszechnianie mentoringu w miejscu pracy, rozwijanie kompetencji osób starszych, promowanie zdrowego i aktywnego starzenia się”, zgodnie z zapisami kryterium specyficznego dostępu nr 8 dla naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/24, jako uczestnicy projektu muszą znaleźć się osoby spełniające definicję osoby starszej (tj. 50 lat i więcej), jednak planowanym wsparciem można objąć również pozostałych pracowników, którzy nie ukończyli 50 roku życia.Struktura grupy docelowej powinna wynikać z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę analizy problemów i potrzeb pracodawców i ich pracowników.
Data zadania pytania: 26.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 02.12.2024 -
Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarów i usług w ramach przedmiotowego naboru wniosków o dofinansowanie nie zostały opracowane.
Należy podkreślić, że zgodność ze stawkami rynkowymi oraz regulaminem wyboru projektów zarówno w odniesieniu do pojedynczych pozycji wydatków w szczegółowym budżecie projektu, ale również do łącznej wartości danej usługi/zadania przewidzianego do realizacji w ramach projektu, jest oceniana na podstawie kryterium merytorycznego „Efektywność wydatków”.
Ocenie podlegać będzie również kwestia, czy wskazane w projekcie wydatki kwalifikowalne są racjonalne i efektywne ekonomicznie, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Wnioskodawca określając zakres wydatków kwalifikowalnych projektu powinien kierować się zasadą osiągnięcia najlepszego efektu przy możliwie najniższych kosztach.
Przez „racjonalne” należy rozumieć, iż koszty nie mogą być zawyżone w odniesieniu m.in. do średnich cen rynkowych „Efektywność ekonomiczna” określona jest poprzez relację wartości uzyskanych efektów do nakładów użytych do ich uzyskania.
Jednocześnie zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Wytycznymi kwalifikowalności), wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli m.in.: jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny nr FELU.09.06-IZ.00-001/24 Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian (typ projektu 1, 2) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy
programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 koszty bezpośrednie projektu powinny zostać oszacowane z zastosowaniem warunków i procedur kwalifikowalności określonych w Wytycznych kwalifikowalności oraz z uwzględnieniem stawek rynkowych.
Data zadania pytania: 26.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 02.12.2024 -
Działania w zakresie promowania zdrowego i aktywnego starzenia się nie muszą obejmować tylko usług zdrowotnych. Wszelkie działania w projekcie muszą wynikać z przeprowadzonej analizy problemów i potrzeb pracodawców i ich pracowników. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 10 działania te nie mogą obejmować kosztów leczenia.
Zgodnie z definicją wskazaną w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027: „usługa zdrowotna – każde świadczenie opieki zdrowotnej, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych”.
Data zadania pytania: 26.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 02.12.2024 -
Zgodnie z definicją wskazaną w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027: „usługa zdrowotna – każde świadczenie opieki zdrowotnej, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych”.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych definiuje świadczenie zdrowotne jako działanie służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działanie medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich udzielania.
Zaproponowane działanie tj. usługi edukacyjne w zakresie zdrowego odżywiania się po 50 r.ż. prowadzone w formie szkoleń oraz indywidualnych spotkań jest zaliczane do profilaktyki wczesnej i polega głównie na edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, mającej na celu zwiększenie poziomu wiedzy oraz świadomości. Niniejsze działania mogą być realizowane nie tylko przez dietetyków, ale również edukatorów zdrowotnych czy profilaktyków.
Zatem mając na względzie Ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz zaproponowane działania tj. usługi edukacyjne w zakresie zdrowego odżywiania się skierowane do osób po 50 r.ż. prowadzone w formie szkoleń oraz indywidualnych spotkań z dietetykiem informuję, że niniejsze działania mieszczą się w zakresie definicji usług zdrowotnych, a zgodnie z definicją Kryterium specyficznym dostępu nr 10 Wnioskodawca powinien zapewnić, że usługi zdrowotne zaplanowane do realizacji w projekcie będą świadczone przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego.
Data zadania pytania: 28.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 02.12.2024 -
Po przeanalizowaniu przesłanej prośby, Instytucja Organizująca Nabór (ION) nie zidentyfikowała błędów i niespójności w zakresie dokumentów dotyczących naboru, w szczególności uniemożliwiających spełnienie kryteriów wyboru projektów. Fakt, iż Wnioskodawca posiada potencjalną grupę docelową (pracodawców, przedsiębiorców) nie oznacza, że na etapie realizacji nie będzie przeprowadzał formalnej rekrutacji do projektu (m.in. w odniesieniu do pracowników danych pracodawców, przedsiębiorców). Kryterium ogólne merytoryczne nr 2 obowiązuje w ramach naboru i będzie podlegało ocenie. W odniesieniu do drugiej kwestii podniesionej w poniższej wiadomości, ION wskazuje, że zgodnie z definicją kryterium ogólnego horyzontalnego nr 5 Wnioskodawca uzasadnia we wniosku o dofinansowanie spełnienie zasady zrównoważonego rozwoju dla całego projektu, a kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu. Oznacza to, że definicja przedmiotowego kryterium nie określa jednego konkretnego pola we wniosku, w którym Wnioskodawca jest zobowiązany zamieścić zapisy dot. zasady zrównoważonego rozwoju. W konsekwencji, kryterium ogólne horyzontalne nr 5 jest oceniane na podstawie zapisów zawartych w całym wniosku o dofinasowanie (w tym np. w opisie zadań merytorycznych, rekrutacji do projektu, czy też sposobie zarządzania projektem).
Biorąc pod uwagę powyższe oraz w nawiązaniu do przesłanej prośby dotyczącej wydłużenia terminu składania wniosków w ramach naboru, która wpłynęła do ION dzień przed zakończeniem terminu składaniem wniosków o dofinansowanie, ION nie ma formalnych przesłanek, jak również proceduralnych możliwości, aby dokonać zmiany Regulaminu wyboru projektów w drodze uchwały Zarządu Województwa Lubelskiego.
Data zadania pytania: 02.12.2024Data udzielenia odpowiedzi: 03.12.2024
Finanse
Termin naboru
start
03.10.2024koniec
03.12.2024Wyniki
18.03.2025Instytucja ogłaszająca nabór
